Sale!!! Harga runtuh!!! Jualan murah!!! Promosi
pembukaan!!!jualan gudang !!! harga borong!!! Harga terendah!!!lelong!!!jualan
penghabisan stok!!!jualan hari raya!!! Itulah antara tulisan-tulisan yang
terpampang sebagai iklan bagi menarik orang ramai mengerumuni sesebuah pusat
membeli-belah .Pastinya diatas seakan-akan sudah lali kita saksikan sebagai
‘manisan’ di pintu masuk dan papan iklan di luar gedung membeli belah untuk
melariskan jualan.Taktik halus menerusi iklan menarik serta krestif yang
digunakan peniaga dan pengikilan sememangnya menjadi senjata utama untuk
memastikan pengguna tertarik dengan promosi barangan.Menurut satu kajian iklan
melalui telesiyen merupakan iklan yang paling cepat dan efektif untuk
mendapatkan pelanggan .Malam ini iklan tersiar,keesokannya akan ada jutaan pengguna mencarinya di pasaran.Begitulah
hebatnya pengaruh teleyisyen kepada masyarakat pengguna tidak kira pengguna
dewasa,remaja mahupun kanak-kanak dikatakan golongan pengguna yang cepat
terpengaruh dengan iklan di televisyen berbanding pengguna golongan dewasa dan
remaja.
Namun ,pastinya tiada siapa yang lebih tertarik dengan
segala promosi dan tertawan harga runtuh
sebagaimana yang ditawarkan melainkan ‘kaki shopping’ yang sentiasa berselera
untuk membeli-belah .Pantang saja terlihat papan iklan mahupun katalog yang
menawarkan potongan harga istemewa
pasti jadi tidak menjadi keruan
selagi tidak berkunjung ke situ dan mengangkut pulang bungkusan barang-barang mereka
yang seperti tidak perlu menunggu karnival jualan mega berlangsung untuk
berbelanja.
‘Kegilaan’ membeli -belah ini tidak lain adalah disebabkan
pengaruh iklan tanpa kawalan sehingga sampai ke tahap pembaziran.Sikap ini
seolah-olah menjadi amalan.Sesetengah berpandangan ,jika tidak bermewah-mewah
,seseorang itu dipandang rendah oleh masyarakat sekeliling .Lebih-lebih lagi
dalam suasana masyarakat sekarang yang lebih bersikap kebendaan.Tidak salah
untuk bebelanja dan bermewah tetapi bukan secara berlebihan .Itulah menyebabkan
seseorang terjerat dengan hutang di kemudian hari.
Risiko Pengunaan Kad Kreadit
Berhutang
merupakan kenyataan yang melanda hampir setiap individu dalam masyarakat hari ini.Dalam hasrat
memperlihatkan taraf hidup yang tinggi,ada yang berbangga dengan mempunyai
pelbagai kad kredit .Kajian gabungan persatuan penggunaan kad kredit mempunyai
kad kredit RM2,000 sebulan.Mereka menggunakannya sebagai altenatif untuk
memiliiki kemudahan wang dengan cara mudah dan ini mendorong dengan gejala
berbelanja.Akhirya ramai yang menghadapi risiko dibawa ke mahkamah dan
diistiharkan muflis.
Membeli Biar Berpada
Adakah kegilaan membeli-belah ini boleh dikaitkan sebagai
suatu penyakit yang membahayakan diri atau ia merupakan salah satu cara untuk
menghilangkan tekanan kerja(stress) di pejabat?pensyarah kanan pengajian
psikologi dan pembangunan manusia (perkejaan) university kebangsaan Malaysia
(UKM),DR Fatimah omar berpendapat bahawa sesetengah individu terdorong untuk
menghilangkan tekanan dengan cara membeli belah yang hakikatya mereka
sendiri tidak memerlukan keadaan ini
kemungkinan berlaku disebabkan oleh tekanan yang tidak diluahkan kepada
seseorang.Sehingga tiada jalan penyelesaian lain melainkan menghiburkan diri
dengan keluar membeli-belah
Namun apa yang tidak diingini berlaku ialah keseronokan
membeli-belah itu hanya bersifat sementara sahaja kerana sebaik sahaja pulang
dari berbelanja barulah disedari bahawa barang yang dibeli itu belum lagi
dengan pembelian melebihi pendapatan (over budget) sehingga mengakibatkan hutang.Justeru kita disarankan agar menyenaraikan
terlebih dahulu keutamaan barangan yang ingin dibeli sebelum bertindak
keterlaluan kerana perancangan awal dan strategi membeli belah yang baik mampu
mengelakan seseorang daripada belanja tanpa had .Secara tidak langsung ia akan
meyelamatkan kita daripada terpedaya
dengan pujukan promosi iklan sebaliknya berfikir terlebih dahulu dan membuat
senarai barang yang sepatutnya dibeli.
No comments:
Post a Comment